In Vlaanderen en Wallonië ben je als huurder wettelijk verplicht om een brandverzekering te nemen bij het huren van een appartement of woning. Deze wettelijke verplichting is niet van toepassing op het Brusselse Gewest maar wordt in alle huurovereenkomsten verplicht gemaakt.

Bescherming van jouw aansprakelijkheid tegenover je verhuurder


De wet bepaalt dat jij als huurder aansprakelijk bent voor alle schade die er aan jouw huurwoning komt tenzij jij het tegendeel kan bewijzen. Dit is de zogenaamde huurdersaansprakelijkheid. Uiteraard wordt deze ook gedekt door jouw Assurapp brandverzekering.

Bescherming van jouw eigen inboedel

Ook jouw meubels en persoonlijke bezittingen kunnen beschadigd raken wegens brand, waterschade of dergelijke zaken.

Bescherming van jouw aansprakelijkheid tegenover derden

Als bewoner ben je verantwoordelijk voor de schade die je veroorzaakt aan een andere persoon na een schadegeval in jouw woning. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een lekkende kraan in jouw badkamer, waardoor er ook waterschade is bij jouw onderbuur. Dit kan zeer duur uitvallen…

Wat met afstand van verhaal?


Wanneer de verhuurder de optie “afstand van verhaal” toevoegt aan het huurcontract let je als huurder best even op!

Afstand van verhaal betekent dat de verhuurder belooft dat zijn brandverzekering zich niet zal keren tegen jou als huurder bij schade die gedekt wordt door zijn brandverzekering. Wanneer je deze clausule ziet staan in het huurcontract let je toch maar beter zeer goed op want hoewel ze de verhuurder zeer veel zekerheid biedt, loop jij als huurder echter een zeer groot risico!

Stel je eens voor dat je huisbaas de schade niet aangeeft bij zijn verzekeraar om zo zijn premie laag te houden. Aangezien jij niet de verzekeringsnemer bent, kan je dus ook niet eisen dat die schade wordt aangegeven. Uiteindelijk zal je zelf voor de kosten moeten opdraaien.
Verder ben je ook nooit zeker dat de verhuurder de verzekeringspremie betaalt. Wanneer hij deze niet betaalt, is er ook niet langer sprake van afstand van verhaal en zal jij opdraaien voor alle kosten ten gevolge van een schadegeval. De clausule afstand van verhaal is enkel geldig tussen jou en de verhuurder. Dit wil dus zeggen dat wanneer jouw buren schade lijden door bijvoorbeeld een brand, zij wel alle kosten kunnen verhalen op jou.

Moraal van het verhaal is: neem best zelf een brandverzekering. Deze verzekering biedt je bescherming tegen schade aan je woning en inboedel.

Een huurder is verantwoordelijk voor de gehuurde woning. Aan het einde van het huurcontract moet hij/zij het huurpand achterlaten in de staat waarin hij/zij het gekregen heeft. Dit is de zogenoemde huuraansprakelijkheid. Weet dat de wetgever ervan uitgaat dat de huurder aansprakelijk is voor de schade, tenzij hij/zij het tegendeel kan bewijzen.

Enkele voorbeelden:

  • Je zet de frietketel aan en er ontstaat brand. Je bent verantwoordelijk, jij (of jouw verzekering) moet dus de schade betalen.
  • De garagevloer is ingezakt door een lek in de afvoerleiding. Als het lek niet veroorzaakt is door jouw fout, dan is de schade voor rekening van de eigenaar.

Opgelet: In Vlaanderen en Wallonië ben je als huurder wettelijk verplicht om een brandverzekering te nemen bij het huren van een appartement of woning. Deze wettelijke verplichting is niet van toepassing op het Brusselse Gewest maar wordt in alle huurovereenkomsten verplicht gemaakt.

Verzekering van de huurdersaansprakelijkheid

Met de Assurapp brandverzekering heb je een zeer ruime dekking. Een aantal voorbeelden kan je hieronder vinden. Voor een volledig overzicht van de dekking kan je terecht in de algemene voorwaarden.

Als huurder heb je een goede brandverzekering nodig, niet alleen omwille van jouw aansprakelijkheid maar ook omwille van je eigen zekerheid. Met de Assurapp Brandverzekering voor de huurder beschik je over een optimale dekking:

  • Brand
  • Ontploffing
  • Implosie
  • Rook- en roetschade door de slechte werking van een huishoud- of verwarmingstoestel
  • Schroeischade tot € 1450 (aan index Abex 730)
  • Rechtstreekse blikseminslag op de verzekerde goederen
  • Botsing
  • Schade aan onroerend goed door diefstal, poging tot diefstal of vandalisme (graffiti inbegrepen)
  • Rechtstreekse inwerking van elektriciteit , met inbegrip van schade aan voedingswaren in een diepvriezer door temperatuurschommelingen ten gevolge van een gedekt schadegeval en elektrocutie van dieren
  • Schade door water
  • Schade door stookolie
  • Breken en barsten van ruiten, glasplaten, spiegels
  • Natuurrampen
  • Storm (tuinmeubilair gedekt), hagel, sneeuw- of ijsdruk
  • Aanslagen en arbeidsconflicten
  • BA Gebouw

Tussenkomst bij schade aan derden

Als bewoner ben je verantwoordelijk voor de schade aan andere mensen. De badkamer loopt bijvoorbeeld onder water omdat je vergeten was de kraan dicht te draaien, hierdoor is er ook schade bij je onderbuur. De Assurapp Brandverzekering komt zowel tussen voor je eigen schade als voor de schade bij je buur.

Bescherming van de eigen inboedel

Meubels, decoratie, door u betaalde verfraaiingswerken (nieuw behangpapier, een laminaatvloer,…) Het zijn zaken die maken dat het huis of het appartement dat je huurt, je thuis is. Je wil het dan ook beschermen. Onze verzekering dekt schade die bijvoorbeeld door brand of water veroorzaakt wordt aan jouw inboedel.

TIP: Wist je dat jouw brandverzekering van Assurapp ook zonder enig probleem kan worden uitgebreid? Zo kan je makkelijk een optie diefstal, voertuig+ of een familiale verzekering toevoegen.

Dit kan zeker! Alle info over onze extra packs kan je vinden op de pagina Assurapp brandverzekering voor huurders.

De premie hangt af van tal van factoren. Maak hier een simulatie van je premie.

Wanneer de verhuurder de optie “afstand van verhaal” toevoegt aan het huurcontract let je als huurder best even op!

Afstand van verhaal betekent dat de verhuurder belooft dat zijn brandverzekering zich niet zal keren tegen jou als huurder bij schade die gedekt wordt door zijn brandverzekering. Wanneer je deze clausule ziet staan in het huurcontract let je toch maar beter zeer goed op want hoewel ze de verhuurder zeer veel zekerheid biedt, loop jij als huurder echter een zeer groot risico!

Stel je eens voor dat je huisbaas de schade niet aangeeft bij zijn verzekeraar om zo zijn premie laag te houden. Aangezien jij niet de verzekeringsnemer bent, kan je dus ook niet eisen dat die schade wordt aangegeven. Uiteindelijk zal je zelf voor de kosten moeten opdraaien. Verder ben je ook nooit zeker dat de verhuurder de verzekeringspremie betaalt. Wanneer hij deze niet betaalt, is er ook niet langer sprake van afstand van verhaal en zal jij opdraaien voor alle kosten ten gevolge van een schadegeval. De clausule afstand van verhaal is ook enkel geldig tussen jou en de verhuurder. Dit wil dus zeggen dat wanneer jouw buren schade lijden door bijvoorbeeld een brand, zij wel alle kosten kunnen verhalen op jou.

Moraal van het verhaal is: neem best zelf een brandverzekering. Deze verzekering biedt je bescherming tegen schade aan je woning en inboedel.

Na ontvangst van jouw betaling word je polis door een van onze Assurapp experten opgemaakt. Je zal de polis ontvangen via e-mail rond de datum van intrede in je nieuwe woonst.

In geval van verhuis kunnen wij jouw brandverzekering overdragen naar je nieuwe woonst. Stuur gerust een e-mail naar info@assurapp.be. In deze e-mail vermeld je volgende zaken:

  • Polisnummer
  • Datum verhuis
  • Nieuw adres
  • Maandelijkse huurprijs
  • Bewoonbare oppervlakte
  • Type woning: rijwoning, open bebouwing of appartement (welk verdiep?)

Goed om weten: Wanneer je verhuist (binnen België), zijn de waarborgen van toepassing op de twee adressen gedurende 60 dagen.

Elke brandverzekering wordt voor één jaar afgesloten en zal telkens met één jaar stilzwijgend verlengd worden.

Wanneer je schade hebt geleden, kan je deze aangeven door op onderstaande knop te klikken. Wij openen dan een een schadedossier en zullen je zo snel als mogelijk contacteren.

Geef hier je schade aan

Soms kan een schadegeval heel dringend zijn. Dit is het geval wanneer je bijvoorbeeld niet meer in normale omtandigheden in je woning kan blijven dan kan je beroep doen op de bijstand van je verzekeraar. Je kan de bijstand 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 bereiken op onderstaande nummers:

  • Vivium: 02/406.30.00
  • P&V: 02/229.00.11
  • AXA: 02/550.30.05
  • Piette & Partners: 07/815.01.82
  • BDM: 02/509.08.00

Je kan de algemene voorwaarden van iedere polis raadplegen onderaan de volgende pagina's:

  • Inboedel in de kelder op 10cm van de grond plaatsen
  • Deuren en ramen sluiten als je de woning verlaat
  • Rust je woning uit met rookmelders

Je dient jouw verzekering ten laatste 3 maanden voor de eindvervaldag op te zeggen. Conform de wettelijke modaliteiten dien je een aangetekende opzegbrief naar jouw verzekeringsmaatschappij te sturen.

Het is nooit een slecht idee om de aankoopfacturen van je gekochte goederen bij te houden, maar het is zeker geen verplichting om dit te doen. Natuurlijk is het wel veel makkelijker om de raming van de schade te maken wanneer er facturen zijn.

Wanneer je vraag niet in deze FAQ lijst staat, neem dan zeker contact op met een van onze Assurapp experten via info@assurapp.be.